Less is more
Sundsvalls museum, till 7 april
Konst ur samlingarna - Ola Baertling, Erik Berglin, Torsten Jurell, Annica Karlsson-Rixon, Gunilla Klingberg, LG Lundberg, Lennart Olson, Fritiof Strandberg, Ulf Trotzig och Lars Widenfalk

Verk ur samlingarna tolkas
Under rubriken Less is more visar Sundsvalls museum tio verk av tio olika konstnärer ur museets samlingar, vart och ett utvalt av en medarbetare vid museet. Konstverken, som har köpts in i samband med att konstnärerna ställt ut på museet, visas tillsammans med längre, tolkande texter i museets stora utställningshall. För urval och texter står Peter Östlund, Linnea Berg-Björk, Daniel Unnis, Tina Johansson och Leila Porovic.

Broar
Lennart Olsson, Tre Tjörnbroar. Silvergelatinfotografi 1961

Less is more (direkt översatt ”mindre är mer”) är ett uttryck som myntades av den tyske Bauhausarkitekten Ludwig Mies van der Rohe, efter 1937 verksam i USA. Han var en av de ledande inom funktionalismen och stod för en avskalad och minimalistisk arkitektur i glas och betong. I den här aktuella utställningen torde Less is more syfta på att endast ett fåtal verk visas upp och att de får ordentligt med svängrum.

Och det fungerar, konstverken breder ut sig och fyller upp rummet. I ögonen faller Lennart Olsons foto Tre Tjörnbroar som visas tillsammans med Olle Baertlings serigrafi Rimya. Båda verken är starkt stiliserade med en riktning ut ur sig själva.
Tar upp rummet gör också Sparspace av Gunilla Klingberg, en av två kvinnliga konstnärer som finns med i urvalet. Hon har byggt ett österländskt mandalamönster av en lågpriskedjas logotyp.

Truckers and others, blue, av Annica Karlsson-Rixon består av 272 små bilder av lastbilar och lastbilschaufförer, i blått. Ett motsvarande verk i rött finns på Moderna museet. I sin presentation reflekterar Petter Österlund över konstnärens arbetarklassbakgrund och de svårigheter den kan föra med sig i konstvärlden. Han menar att hon bland lastbilarna hittade en motivvärld som hon kunde känna sig bekväm med. När hon var liten var hennes pappa långtradarchaufför.

Det är roligt att återse några av LG Lundbergs stängselmålningar, som visades på Sundsvalls museum 2004. Då berättade han att han började måla stängsel på 1970-talet när han skulle illustrera fyra dikter av Werner Aspenström. Endast Gunnebo staketstängsel erbjöd ett tillräckligt abstrakt uttryck. Sedan fortsatte han med samma motiv i sju år. I det uppfriskande urvalet märks också Ulf Trotzigs målning ”Det blå molnet” som med självklara färgtoner övertygande visualiserar ett annalkande oväder.

Volym 2013-03-28

PDF